jump to navigation

Berlusconi sammenligner seg med Mussolini 30.05.10

Posted by diktatornytt in Uncategorized.
trackback

Italias statsminister Silvio Berlusconi har uttrykt forståelse for den italienske diktatoren Benito Mussolini. På spørsmål om en økonomisk spareplan på 20 millioner euro går utover hans populæritet, sammenlignet Berslusconi seg med fascistlederen, som i dagboken sin klaget over at han ikke hadde reell makt.

«Jeg våger å sitere en som blir sett på som en diktator, en stor og mektig diktator, Benito Mussolini», sa den italienske statsministeren under et OECD-møte i Paris 27. mai.

«I dagboken hans leste jeg nylig følgende: ‘De sier jeg har makt. Det er ikke sant. Kanskje partimedarbeiderne mine har. Men jeg vet ikke. Alt jeg kan gjøre er å be hestene mine gå til høyre eller venstre. Og jeg må være fornøyd med det.’»

Akkurat som Il Duce, føler Berslusconi seg maktesløs. «Som statsminister har jeg aldri hatt følelsen av å være ved makten», sa den 73 år gamle wannabe-diktatoren.

Berlusconi har også tidligerer uttrykt sympati med fascistlederen. I et intervju i 2003 sa han at Mussolini var en vennlig type, som aldri drepte noen og som sendte sine politiske motstandere på ferie.

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

