jump to navigation

Den prompende diktator 23.02.11

Posted by diktatornytt in Gaddafi.
Tags: ,
trackback

Libyas leder Muammar Gaddafi sliter for tiden med noen små uroligheter i hjemlandet, noe som har ført til at tabloidavisene har lange artikler om diktatorens lett eksentriske sider. Ikke alle journalister forstår at en diktator er høyt hevet over samfunnets normer. Handlinger som virker unormale på vanlige mennesker blir ofte forvekslet med galskap, slik som når Gaddafi promper for å understreke poengene sine under intervjuer.

Praksisen ble kjent etter at BBCs journalist John Simpson uttalte at Gaddafi har «den irriterende vanen med å prompe under intervjuer». BBC måtte visstnok redigere bort lyden av all prompingen fra et intervju Simpson gjorde med den libyske diktatoren. I dette utdraget fra et intervju med magasinet Metro utdyper den britiske journalisten episoden:

Du intervjuet Gaddafi mens han prompet hele tiden. Hvordan klarte du å holde maska?

Fordi jeg ikke merket at han gjorde det. Fotografen fanget det hele gjennom mikrofonen Gaddafi hadde festet på klærne sine. Han spurte om jeg visste hva som hadde skjedd, og jeg sa nei. Jeg trodde ikke på han når han fortalte det til meg, og så hørte vi på opptaket, og det var åpenbart. Gaddafi gjorde det faktisk for å understreke det han sa. Jeg rapporterte det ikke for BBC fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle uttrykke det på BBC-språk, men jeg fikk det med i The Telegraph, som ga artikkelen overskriften «Warm Winds Of Compromise Blow From Gaddafi».

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

