jump to navigation

Diktatordatter på pensum 06.10.12

Posted by diktatornytt in Aliyev.
Tags: , , , ,
trackback

Aserbajdsjansk blogger arrestert etter å ha kritisert diktet til presidentens datter.

Poet.

De fleste diktatorer har litterære talenter, men så langt har ikke Aserbajdsjans president Ilham Aliyev fått sine tanker gitt ut i bokform. Men heldigvis finnes det andre i Aliyev-familien gjør karriere som forfatter. Presidentens eldste datter Leyla Aliyeva er en dyktig poet og nylig ble et av diktene hennes inkludert i en lesebok for femteklassinger.

Diktet heter Elegiya og beskriver sorgen hun opplevde da bestefaren Heydar Aliyev døde. Heydar var også Ilham Aliyevs forgjenger som president. Den vakre hyllesten starter med disse to versene:

Jeg skulle ønske jeg var en fugl som flyr til stjernene,
Og at månen lyste opp min vei,
Jeg skulle ønske at jeg møtte deg,
Og vi snudde oss sammen mot jorden,

Hør min sorg hviske
– jeg vet godt hva adskillelse er,

Jeg skulle ønske vinden spredde mitt hjertes gråt,
Til hele universet

Ikke alle er like begeistret for Aliyevas poesi. Bloggeren og aktivisten Zaur Gurbanli skrev dette på bloggen sin 25. september:

«Dette er poesien til Ilham Aliyevs datter. Se hva vi er blitt. Dette er å forgifte barna våre. Vi må protestere så mye vi kan.»

Kort til etterpå ble han plukket opp av politiet. Amnesty International og andre kritikere av regimet var raskt ute med å anklage arrestasjonen for å være politisk motivert, men den 25 år gamle aktivisten ble pågrepet og siktet for narkotikaforbrytelser og for oppbevaring av ulovlige dokumenter og objekter, ikke for politisk aktivitet. Så det, så.

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

