jump to navigation

Lukashenko snakker ut 18.10.12

Posted by diktatornytt in Lukasjenko.
Tags: , ,
trackback

Lær av meg!

* Hviterussland har politiske fanger.

* Landslagsspillerne bærsjet i buksa.

* Pussy riot er søppel.

Hviterusslands president Aleksandr Lukashenko legger ikke fingrene mellom når han beskriver den politiske situasjonen i landet. Som diktatorer flest, fengsler han opposisjonelle. Det skulle selvfølgelig bare mangle, det umulig å drive et skikkelig diktatur så lenge meningsmotstandere får bevege seg fritt rundt i gatene. Men i motsetning til sine diktatorkollegaer, er ikke Lukashenko redd for å innrømme at han sperrer opposisjonelle inne.

«Vi har to eller tre politiske fanger, som angrep regjeringsbygningen,» sa den hviterussiske diktatoren under en pressekonferanse for russiske medier nylig.

Lukashenko mener derimot at medlemmene av det russiske punkkollektivet Pussy Riot ikke skulle vært arrestert, selv om han personlig ikke har noe til overs for dem.

«En reaksjonen burde ikke skape problemer av ingenting. For det andre, lag ikke helter av søppel,» oppfordret presidenten.

Russerne burde i stedet spurt Hviterussland om råd.

«Når det gjelder bandet, burde dere ha spurt oss om råd, for vi har lang erfaring med å håndtere slike politiske grupper,» understreket Lukashenko.

Diktatoren var åpenbart skuffet over at det hviterussiske fotballandslaget nylig tapte 4-0 mot Spania på hjemmebane, og beskyldte fotballspillerne for å bokstavelig talt drite seg ut på banen.

«Det var et problem at folk kunne velge å holde seg hjemme når spanjolene ankom. Jeg tenkte at, vel, la oss bruke administrative ressurser og samle folk. Hva så vi? Jeg har ikke sett slik ydmykelse av nasjonen som fotballspillerne våre viste. De bærsjet i buksa, og sto på banen med skjelvende armer og ben. Jeg samlet folk – 40 tusen tilskuere. Send mine hilsener til dem. Det var jeg som samlet folk for dem. Vi kommer ikke til å samle folk til kampen mot Georgia.»

Lukashenko kom også med en hyllest til Lenin og Stalin, som han anser som enda bedre ledere enn ham selv.

«Jeg ligger langt etter herr Lenin og herr Stalin. De hadde store mål. Mine holdninger til Lenin og Stalin er forskjellige fra de som finnes i det russiske samfunnet. De burde ikke behandles på den måten. De var lederne våre. Lenin skapte staten. Stalin gjorde den sterkere.»

Til tross for at han ikke når sine forbilder til anklene, er Lukashenko redd for å bli demonisert av Vesten etter sin død.

«Hvordan vil jeg bli vurdert om 50 år? Hvis folk støtter tendensen i Vesten, vil jeg fremstå som verre enn Stalin, gående gatelangs, mens han fanget og spiste mennesker, spesielt kvinner. De vil demonisere meg, slik de gjør med Stalin og Lenin,» sa den hviterussiske diktatoren sarkastisk.

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

