jump to navigation

– Onkel er diktator 19.10.12

Posted by diktatornytt in Kim Jong-un.
Tags: , , ,
trackback

Det sier nevøen til Nord-Koreas leder Kim Jong-un.

Outer onkelen.

Familien til Nord-Koreas diktator pleier å holde en lav profil. Derfor er det oppsiktsvekkende at Kim Han-sol, barnebarnet til avdøde Kim Jong-il og nevøen til den sittende lederen Kim Jong-un, gir et langt intervju til finsk tv.

Han-sol forteller om en isolert opvekst i Pyongyang og at han aldri møtte bestefaren. «Jeg ventet faktisk på han … til han døde, og jeg håpet at han ville finne meg, fordi jeg ikke visste om han visste at jeg i eksisterte,» forteller diktatornevøen.

«Jeg vet ikke hvorfor han ble en diktator. Det var mellom han og bestefar,» sier Han-sol om sin onkel Kim Jong-un, som tok over makten i Nord-Korea etter at Kim Jong-il døde.

Den 17 år gamle diktatornevøen går nå på en internasjonal skole i Bosnia. Han er sønnen til Kim Jong-ils eldste sønn Kim Jong-nam, som en gang ble sett på som arvtager til diktatorjobben i Nord-Korea. Kim Jong-nam ble arrestert da da han forsøkt å komme inn i Japan med falsk pass i 2001. Han fortalte politiet at han ville besøke Disneyland. Siden har Jong-nam bodd i eksil, for det meste i det kinesiske territoriet Macau.

Se intervjuet her:

Kommentarer»

1. Diktatornevø uteksaminert fra fredsskole | Diktatornytt - 04.06.13

[…] fjor ble Han-sol intervjuet av finsk TV. I intervjuet forteller han at han aldri møtte bestefaren og diktatoren Kim […]


Legg igjen en kommentar

