jump to navigation

– Diktatur er bra 22.10.12

Posted by diktatornytt in Lukasjenko.
Tags: , , ,
trackback

I et ferskt intervju forteller Aleksandr Lukashenko om fordelene og ulempene ved å være diktator. Som han ikke er.

Hviterusslands president Aleksandr Lukashenko blir, til sin store irritasjon, ofte omtalt som Europas siste diktator. Likevel kommer han selv ofte med hint om at han ser på seg selv som en diktator, for eksempel da han tidligere i år uttalte at det er bedre å være diktator enn å være homo.

I et intervju med den britiske avisen The Independent sender Lukashenko blandede signaler om hvordan han ser på seg selv. Han avviser påstanden om at han er diktator som blank løgn, men klager over hvor slitsomt det er, «når du er ansvarlig for alt.» Uansett om han er diktator eller ikke, gjør han det klart at han ikke er interessert i å bli demokratisert, i hvert fall ikke av Vesten.

«Dere er banditter. Demokratiske banditter. Dere har ødelagt tusener, kanskje millioner av mennesker [i Irak og Afghanistan]. Jeg må leve med å bli demokratisert av Vesten med en kølle mot hodet mitt. Hvem trenger den typen demokrati?» sier Lukashenko til avisen.

Han understreker at økonomien er viktigere enn demokratiet, spesielt etter den kaotiske perioden på 1990-tallet.

«Dette var forferdelige, kaotiske år, og ikke bare i Russland. Jeg trenger ikke deres demokrati! Hviterusserne trenger ikke dette demokratiet hvis det ikke er noen økonomi,» sier den hviterussiske presidenten.

Lukashenko påpeker også noen av diktaturets mange fordeler. Under intervjuet blir han spurt om situasjonen til Iryna Khalip, en reporter fra den russiske avisen Novaya Gazeta, som har sittet i husarrest i to år. Lukashenko svarer at han skal ta seg av saken og oppheve reiseforbudet hennes.

«Jeg har allerede bestemt meg. Du skjønner, diktatur er også en bra ting. Ingen annen president kan ta en slik beslutning på strak arm, men jeg gjorde det,» skryter 58-åringen.

Det er ingen tvil om at Lukashenko vet å verdsette diktaturets fortreffelighet, selv om han kanskje ikke liker å bli omtalt som diktator. Men hva mener det hviterussiske folket om sin leder? Heldigvis har Lukashenko et tett bånd til landets befolkning og et mandat fra Gud til å styre landet.

«En president har – og jeg hadde det allerede før jeg ble president – et spesielt bånd til folket, en forbindelse basert på følelser. Hvis jeg forsøker å lyve til nasjonen, vil folk føle at jeg lyver, på samme måte som jeg er var for folkets ønsker. Dette er trolig en gave til meg fra Gud. Folket følte mitt ønske om å hjelpe, følte det og satte pris på det,» sier den folkekjære diktatoren.

Kommentarer»

1. – Jeg er Europas siste diktator « Diktatornytt - 29.11.12

[…] Selv har presidenten stort sett benektet påstanden, selv om han av og til har hintet om at han liker diktaturet som styreform. I et intervju med Reuters tar han imidlertid skrittet fullt ut og innrømmer det alle […]


Legg igjen en kommentar

