jump to navigation

Livet på Haiti var bedre med diktatur 06.03.13

Posted by diktatornytt in Duvalier.
Tags: ,
trackback

Bedre da jeg styrte enn det er nå, hevder eksdiktator Jean-Claude Duvalier.

Baby DocI 1971 ble Jean Claude Duvalier ble president på Haiti bare 19 år gammel. Han tok over etter faren François Duvalier, bedre kjent under tilnavnet Papa Doc. Duvalier junior fikk derfor tilnavnet Baby Doc.

Baby Doc ble jaget fra Haiti i 1986, men i januar 2011 kom han tilbake til den karibiske staten, der umiddelbart ble tiltalt for korrupsjon, tyveri og underslag.

28. april møtte Duvalier i en rettslig høring, som skal avgjøre om eksdiktatoren kan tiltales for forbrytelser mot menneskeheten. Han er mistenkt for å ha deltatt i tortur, bortføringer og drap.

Baby Doc innrømmet at folk var fattige på Haiti under hans styre, men at ting fungerte og «haitiere sendte barna sine på skole».

«Jeg kan ikke si at livet var fantastisk, men folk levde anstendig,» påpekte den 61 år gamle ekspresidenten.

Baby Doc kom også med en kraftsalve mot dommeren. (En lavmælt kraftsalve. Duvalier snakket så lavt at en assistent måtte gjenta alt han sa for publikum.)

«Da jeg kom tilbake, fant jeg et land i ruiner og full av korrupsjon. Det er min tur til å spørre, hva har du gjort med mitt land?» spurte Duvalier, mens tilhengerne hans jublet.

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

