jump to navigation

Lukasjenko har ikke råd til å være diktator 19.03.13

Posted by diktatornytt in Lukasjenko.
Tags: , ,
trackback

Hviterusslands president blir såret når han blir kalt diktator.

Det er ikke lett å bli klok på hvordan Hviterusslands president Aleksandr Lukasjenko ser på seg selv. Av og til skryter han av å være diktator, mens han andre ganger avfeier diktatorbeskyldningene. I et lengre intervju med TV-kanalen Russia Today forklarer han hvorfor Hviterussland umulig kan være et diktatur:

«Jeg kan bevise her og nå at Hviterussland ikke er et diktatur. Skal jeg? Veldig enkelt, med få ord. Dette er argumentet jeg bruker for å overtale mine vestlige partnere. For å være en diktator som Stalin, må man ha nok ressurser. Ressurser er nødvendig, det må du forstå. Har jeg atomvåpen? Nettopp, det har jeg ikke. Har jeg like mye olje som Hugo Chavez hadde i Venezuela? Nei. Har jeg like mye gass som Russland? Ikke noe i det hele tatt. Og så videre. Har jeg like mange mennesker som Kina, halvannen milliard mennesker? Nei. For å være diktator og kunne diktatore viljen sin, må man ha ressursene: økonomisk, sosialt, militært, befolkning også videre. Men vi har ingen. Og dette er ikke objektivt. Vi har ingen krav som er viktige globalt, og vi forsøker ikke å løse store globale problemer. Vi har ikke ressursene til det. Vi vil finne vår plass i solen og leve som i en gjennomsnittlig sivilisert europeisk stat. Det er alt jeg vil ha,» sier Lukasjenko til TV-kanalen.

Statslederen sier også at han blir såret når noen kaller han for diktator, men at han tok det mer innover seg tidligere.

«Hvis det bare var om meg, ville jeg trolig bli såret og si ‘Ah, til helvete med dem.’ Men saken er at de sårer en hel nasjon, staten. Så jeg kan ikke si at jeg ikke bryr meg. Men jeg tar det ikke like personlig lenger, når de sier ‘diktator, diktator …’,» forteller presidenten.

Interessant nok ble Lukasjenko intervjuet av Sofie Sjevardnadse, barnebarn av Edvard Sjevardnadse, tidligere utenriksminister i Sovjetunionen og diktator i Georgia.

Liker lesber, ikke homser

Lukasjenko 2Lukasjenko vekket oppmerksomhet i fjor da ha sa at det er bedre å være diktator enn homo. Utspillet kom etter at Tysklands homofile utenriksminister Guido Westerwelle kritiserte den hviterussiske statslederen. Lukashenko forteller i intervjuet med Russia Today om møtet med Westerwelle som startet feiden.

«Han stilte spørsmål som ‘Moskvas borgermester Luzhkov forbød homoparaden. Vil du gjøre det samme, hvis folket ditt vil arrangere en?’ Jeg svarte: ‘Jeg ville sannsynligvis ikke la dem gjøre det i sentrum, jeg ville latt dem holde paraden i utkanten, la andre se på, kanskje si noe. Jeg har ikke noe imot lesbiske. Men jeg liker definitivt ikke homofile,’» forklarer diktatoren.

Kommentarer»

1. Homoseksualitet er satanisme | Diktatornytt - 11.04.13

[…] homser er verre enn griser og hunder. Hviterusslands president Aleksandr Lukashenko har uttalt at han liker leseber, men ikke homser. Russlands semidiktator Vladimir Putin innflørte nylig en lov som forbyr homofil propaganda. I […]

2. – Ja, jeg er diktator | Diktatornytt - 14.11.13

[…] Et eksemepel er Hviterusslands president Aleksandr Lukasjenko, som kom ut av skapet i fjor og stolt innrømmet at han var Europas siste diktator. Men å være åpen har sin pris, og Lukasjenko har senere gjort helomvending og hevdet at han blir såret når folk kaller ham diktator. […]

3. Lukasjenko vil avslutte diktaturet | Diktatornytt - 03.12.13

[…] tider litt vanskelig for å bestemme seg. Den ene dagen skryter han av å være diktator, den neste hevder han å være demokratisk valgt. Diktatornytt mistenker at den hviterussiske statslederen av og til spiller demokrat i et forsøk […]

4. Lukasjenko: – Jeg er ikke lenger Europas siste diktator | Diktatornytt - 06.04.15

[…] Den tidligere amerikanske utenriksministeren Condoleezza Rice omtalte Hviterusslands president Aleksandr Lukasjenko som Europas siste diktator. Selv er Lukasjenko litt forvirret om sin egen situasjon, og veksler mellom å omfavne og å fornekte sin diktatorlegning. […]


Legg igjen en kommentar

