jump to navigation

Diktatordatter lærte å skyte med Kalasjnikov på skolen 04.10.13

Posted by diktatornytt in Teodoro Obiang Nguema Mbasogo.
Tags: , , , ,
trackback
Monique Macias ble sendt fra Ekvatorial-Guinea til Nord-Korea da diktatorfaren ble styrtet. Nå gir hun ut bok om oppveksten i Pyongyang.
Bizarre childhood: Monique Macias (right) shares a toast with North Korean founder Kim Il-Sung's second wife, Kim Sung-Ae (left) in 1978 Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2442059/Monique-Macias-Daughter-African-dictator-tells-life-growing-North-Korea.

Monique Macias skåler med Kim Il-sungs kone Kim Sung-Ae i 1978.

Diktatorer får ofte en brå slutt på karrieren. Det erfarte Ekvatorial-Guineas president Francisco Macias Nguema da han ble styrtet, Teodoro Obiang Nguema Mbasogo, i 1979, og senere henrettet.

Familiekjære Francisco var naturligvis bekymret for sine nærmeste da han forsto at presidentkarrieren var på hell. På grunn av den omfattende diskrimineringen mot diktatorer og deres familier, er det ikke alle land som vil ta imot en diktatorslekt på flukt.

Heldigvis hjelper diktatorer hverandre, og like før Francesco ble styrtet, sendte han kona og barna av gårde til Nord-Korea. Nå gir diktatorens yngste datter Monique Macias ut bok om sine 15 år i Nord-Korea.

«Alle barndomsminnene mine starter på det tidspunktet jeg ankom Pyongyang med fly. Jeg vet hvordan koreanere tenker og hvordan man skal snakke med dem, fordi det var de som lærte meg opp,» sier Monique i et intervju med nyhetsbyrået Reuters.

Diktatordatteren er nå i førtiårene. Boken har tittelen Jeg er Monique, fra Pyongyang, men er foreløpig bare tilgjengelig på koreansk. Monique, som forlot Nord-Korea i 1994, forteller at landets første diktator Kim Il-sung var som en typisk koreansk bestefar, som maste på henne for å få henne til å bruke tid på skolearbeid.

Hun gikk på prestisjetunge Mangyongdae revolusjonære skole, der hun måtte gå med en militæraktig uniform og lue med rød stjerne. Overlevelseskurs var en del av utdanningen.

«Den første uken var alle så sultne etter å ha skutt, klatret og løpt hver dag, at vi spiste ukerasjonene våre i løpet av tre dager,» forteller Monique.

Skolen var egentlig bare for gutter, men opprettet en jenteklasse, slik at Monique og søsteren kunne gå der. Jentene fikk hver sin Kalasjnikov, som de lærte å demontere, rense og sette sammen igjen.

«De fleste kunne skyte når de ble 18 eller 19. Men fordi jeg gikk i en klasse med jenter på alder med søsteren min, kunne jeg skyte da jeg var 14. Jeg kan sannsynligvis fortsatt skyte, men jeg husker ikke hvordan man demonterer geværet,» sier diktatordatteren.

Hatet mot de svikefulle yankeene er en naturlig del av det nordkoreanske verdensbildet. Derfor fikk Monique sjokk da hun første gang så en amerikaner under et besøk i Beijing.

«På den tiden snakket ingen der engelsk, og jeg var helt fortapt. Jeg så en hvit mann, og spurte om han kunne engelsk, men da han snakket, hadde han amerikansk aksent. Jeg ble livredd. Jeg tenkte ‘Gud, det er en amerikaner’. Håndflatene mine ble våte av svette, og jeg begynte å løpe. Han ropte ‘Hei, stopp! Jeg skal ikke spise deg’,» sier Monique.

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

