jump to navigation

Norge tjener på Putins PR 11.05.14

Posted by diktatornytt in Putin.
Tags: , , ,
trackback

Oljefondet er deleier i Vladimir Putins PR-byrå.

Trenger hjelp: Russlands president Vladimir Putin har kjøpt PR-tjenester for 55 millioner dollar.

Russlands president Vladimir Putin har kjøpt PR-tjenester for 55 millioner dollar.

Negative oppmerksomheter en del av hverdagen for de fleste diktatorer. (I utlandet, vel å merke. Hjemlige medier pleier heldigvis å være mer sympatisk innstilt.) Med all den skjeve mediedekningen despoter blir utsatt for, er det ikke rart at de ofte trenger profesjonell hjelp.

Derfor er Diktatornytt svært fornøyd med å kunne avsløre at Statens Pensjonsfond – Utland, kjent som Oljefondet på folkemunne, bidrar til Vladimir Putins internasjonale PR-kampanje.

For å markedsføre seg selv, bruker Putin PR-byrået Ketchum, som er en del av Omnicom Group. Ved utgangen av 2013, eide Oljefondet aksjer i Omnicom for 1,9 milliarder kroner (eller mer nøyaktig 1 885 347 107 kroner og 96 øre). Det tilsvarer 1,62 prosent av selskapet. I tillegg eier Oljefondet Omnicom-obligasjoner for en halv milliard (540 822 662 kroner og 99 øre).

Proaktiv president

Ketchum har gjort en betydelig jobb for den russiske presidenten. Det var Ketchum som sørget for at Putin fikk plassert en kronikk i New York Times i fjor, der den russiske semidiktatoren argumenterte mot en militær intervensjon i Syria.

PR-byrået har også plassert Russland-vennlige kronikker i Huffington Post og CNBC, skrevet av tilsynelatende uavhengige eksperter. I tillegg driver selskapet propagandanettsiden thinkRussia.

«Kontrakten skal gjøre Russland mer attraktiv for investorer, men det innebærer selvfølgelig å gjemme alle sakene som gjør dem lite attraktive: menneskerettigheter, invasjon av naboland etc.,» forteller den tidligere Ketchum-medarbeideren Angus Roxburgh i et intervju med Daily Beast.

Ketchum har tidligere skrytt av at de sørget for at Putin ble kåret til årets person i magasinet Time i 2007, men dette blir avvist av Roxburgh.

Kreml begynte å bruke Ketchum i 2006. Roxburgh tror at Putin skaffet seg vestlig hjelp fordi han visste at han ville få omdømmeproblemer i tiden som fulgte.

«Da mordet på Politovskaja ble etterfulgt av mordet på Litvinenko, og deretter den russiske invasjonen av Georgia, begynte jeg å lure på om ikke grunnen til at Kreml valgte å hyre inn et vestlige PR-byrå, var at de visste at imaget deres kom til å gå på trynet,» skriver Roxburgh i boken The Strongman: Vladimir Putin and the Struggle for Russia.

Ïfølge Roxburgh pleide ikke Putin å følge rådene hans, spesielt ikke det han så på som det viktigste: «Slutt å være som Sovjetunionen!»

Tjener fett

Ifølge Moscow Times har Ketchum tjent 55 millioner dollar på å representere den russiske regjeringen og selskapet Gazprom, der Russland er majoritetseier.

Diktatornytt ønsker Oljefondet lykke til videre i arbeidet med å spre Putins glade budskap i vestlige medier. Det skader ikke at de tjener noen kroner i samme slengen.

Kommentarer»

1. Aliyev får ny lobbyist | Diktatornytt - 26.10.14

[…] Les også: Norge tjener på Putins PR […]


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: