jump to navigation

Saddams datter designer smykker 25.01.15

Posted by diktatornytt in Saddam Hussein.
Tags: , , ,
trackback

Raghad Hussein har designet en smykkekoleksjon inspirert av Irak og faren Saddam Hussein.

Familien Hussein i sine velmaktsdager: Ragadh er nummer tre fra høyre, bakerst. TIl venstre for henne står broren Uday, mens bror nummer to, Qusay, står lengst til høyre.

Familien Hussein i sine velmaktsdager: Raghad er nummer tre fra høyre, bakerst. TIl venstre for henne står broren Uday, mens bror nummer to, Qusay, står lengst til høyre.

Det er ikke alltid så lett for etterkommere av falne diktatorer å få seg jobb. For eksempel måtte barnebarnet til den albanske despoten Enver Hoxha ty til kokainsmugling for å få endene til å møtes.

Raghad Hussein, datteren til Iraks avdøde diktator Saddam Hussein, har funnet seg et annet yrke: Hun er blitt smykkedesigner. Raghad er for tiden bosatt i Jordan, på invitasjon fra den jordanske kongefamilien.

Mange av smykkene er inspirert av hjemlandet i Irak og hennes kjærlige far Saddam Hussein, som styrte land fra 1979 til 2003. Blant brukte den 46 år gamle designeren et smykke hun fikk av faren som modell for et vakkert halssmykke, delikat prydet med en stor turkis.

«Min far Saddam Hussein ga meg denne turkisen for mange år siden, og jeg har spart på den inntil for tre år siden. Jeg bestemte meg for lage et halskjede av det, og å skape et liknende design for de som liker smykket og vil beholdet det,» sier Raghad i et intervju i en jordansk salgskatalog.

Dette smykket er inspirert av en turkis hun fikk av pappa Saddam.

Dette smykket er inspirert av en turkis hun fikk av pappa Saddam.

Et annet smykke er formet som Irak, med en strategisk plassert diamant.

«Baghdad er Iraks hjerte. Jeg bestemte meg for plassere en en diamant der Baghdad ligger,» avslører diktatordatteren.

Disse øredobbene er basert på en ørering Raghad laget til en av døtrene sine.

Disse øredobbene er basert på en ørering Raghad laget til en av døtrene sine.

Hun har også designet et sett øredobber, basert på en ring hun fikk av sin avdøde ektemann Hussein Kamel al-Majid.

«Jeg designet denne øredobben for en av døtrene mine, og den er laget av en ring min avdøde ektemann Hussein ga meg for lenge siden. Jeg bestemte meg for gjøre den om fra en ring til en øredobb. Deretter skapte jeg dette smykke for de som liker formen,» forklarer Raghad.

Hussein Kamel al-Majid ble drept av Saddam i 1996, bare noen dager etter at han og Raghad skilte seg.

Så vidt Diktatornytt vet, er smykkene foreløpig bare tilgjengelige i Jordan. Men med hennes solide håndverk og øye for nyskapende former, er det neppe lenge til kolleksjonen blir en suksess verden over.

Hvem ønsker seg ikke et halssmykke formet som Irak?

Hvem ønsker seg ikke et halssmykke formet som Irak?

Kommentarer»

1. Emirdatter er motedesigner | Diktatornytt - 14.11.15

[…] Diktatorer er kreative og skapende mennesker, og denne kreativiteten overføres ofte til diktatorenes avkom. Et eksempel er hvordan diktatordøtre ofte gjør karriere som designere. Gulnara Karimova, datteren til Usbekistans president Islam Karimov har designet både vakre smykker og utsøkte klær. Raghad Hussein, datteren til Iraks avdøde diktator Saddam Hussein gjør karriere som smykkedesigner. […]


Legg igjen en kommentar

